Krátkozraký prístup Telekomu

Autor: Dušan Chudo | 19.6.2015 o 0:11 | Karma článku: 2,49 | Prečítané:  453x

Povedal by som, že dobré meno spoločnosti je základ úspešného biznisu. Preto by som predpokladal, že spoločnosť ako Telekom sa o ňu bude snažiť nie len prostredníctvom bilbordov ale aj osobného kontaktu so zákazníkmi. Mýlil som sa

Firma ako je Telekom využívajú veľké množstvo prostriedkov, aby zvýšili objem predaja svojich produktov. A jedným z nich je predaj cez externú firmu, ktorá využíva „one to one marketing“. Čo je zač takáto externá firma nám napovie práve to pomenovanie činnosti ktorým sa venujú, teda „one to one marketing,“ alebo „door to door marketing“. Sú to také pekné anglické slovné spojenia, ktoré by sme mohli veľmi pekne nahradiť slovenským spojením „podomový predaj„ . Pre mňa trošku zbytočná teatrálnosť a jalová noblesa týchto slovných spojení. Ale pre takúto firmu je to alfa a omega .

Keď som bol v druhom kole výberového pohovoru na pozíciu predajca v takejto firme, mojou úlohou bolo byť tieňom už skúseného predajcu a sledovať ho pri predaji. Pričom som mal pochopiť podstatu takejto práce. S čím som nemal problém, keďže hneď som pochopil, že základ úspechu spočíva v umení manipulácie. Ale predajcom a firme sa takýto môj cynický a vecný pohľad na podstatu tejto práce nepáčil. Ani sa nečudujem predsa slovo „manipulácia„ znie trošku vulgárne a odstrašujúco. Ale bolo to tak a samotný predajcovia si to veľmi dobre uvedomovali iba používali priateľskejšie slová ako manipulácia.

Na samotnom predaji, čiže na podávanie si kľučiek rôznych bytov a predávaní produktu (používať slová ako „ponúkať“ a „predávať“ však boli pri predaji prísne zakázané , keďže odstrašovali možných zákazníkov ) ma nič neprekvapilo. Prekvapením pre mňa bola strašne slabá informovanosť o produktoch. V tomto prípade to boli produkty Telekomu. A tu bol pes zakopaný, na to aby sa zvýšila dôveryhodnosť sa predajca predstavoval že je od Telekomu. To znelo omnoho lepšie, ako keby sa predstavil, že je z firmy ktorá je pre zákazníkov úplne neznáma a nič im nehovorí. Pričom to ani nemusela byť pravda, keďže mnohý robili pre túto externú firmu na živnosť, teda od interných štruktúr Telekomu mali dosť ďaleko.

Toto však ľudí, ktorý sú oslovený takýmto predajcom nemusí zaujímať, ide však o to, že ak sa predstavím ako s Telekomu, tak túto spoločnosť reprezentujem. A ak to chem robiť dobre, čo by malo byť v záujme Telekomu, musím byť na to vyškolení, musím mať potrebné informácie ktoré môžem tlmočiť potencionálnym zákazníkom. A to tu úplne absentovalo, človek dostane len kratučké školenie od staršieho predajcu ( starší znamená že je vo firme už 4 mesiace), kde získa základné informácie o produkte a o vypisovaní zmluvy. Mal som dokonca taký pocit, ako by lepšia informovanosť predajcu nebola vhodná. Potom nečudo, že predajca ktorý ma zaučoval lákal ľudí na rýchlosť internetu v megabajtoch , pritom skutočnosť bola tá, že to boli megabity. Teda rýchlosť internetu bola osemkrát pomalšia, toto však bola iba špička ľadovca.

Osoby , ktorým predajca zaklope a predstaví sa ako zamestnanec Telekomu, nemôžu vedieť, že je to diletant, ktorý nič nevie o produkte. Očakávajú, že je to erudovaný človek, ktorý im zodpovie ich otázky a prípadne pomôže s ich problémom. Koniec koncov, takýto predajca sa nestavia do role predajcu, ale človeka, ktorý kontroluje spokojnosť služieb, čo je zase len metóda ako nevyplašiť zákazníka hneď sprvoti, keďže vnímanie podomových predajcov verejnosťou nie je dobré. Dôvod je zrejmý. Sú to tí pekne oblečení ľudia, ktorí nás svojou neinformovanosťou oklamú. Pričom vinna nepadne na podomového predajcu, ani na neznámu externú firmu, ale na Telekom.

Celý tento koncept je pre mňa záhadou, nie s pohľadu externej firmy a podomových predajcov, ktorým je jedno čo predávajú a aká bude spokojnosť s produktom, hlavne že predajú z čoho profitujú. Ale s pohľadu Telekomu, obrovskej spoločnosti, ktorá má svoje renomé, má svoju stálu klientelu, má obrovské zázemie, koniec koncov nie je to eseročka, ktorú môžeme zrušiť keď sa pokazí meno a založiť novú. Tak táto spoločnosť svoje dobré meno vloží do rúk nie druhých, ale tretích osôb. ktorí sú tak vzdialení materskej štruktúre, že lojálnosť voči Telekomu ako firme ktorú prezentujú je mizivá. A ak nemajú lojálnosť voči Telekomu tak akú lojálnosť môžeme čakať k zákazníkom. Jedine morálnosť každého jedného predajcu. Neviem si to vysvetliť, napadá ma jedine ,že je to strašná absurdná krátkozrakosť, ktorej sa táto spoločnosť dopúšťa. Myslím, že už je najvyšší čas ,aby sa manažéri takýchto spoločností dobre zamysleli a zmenili svoj prístup, ktorý je pre mňa nezmyselný a nepochopiteľný.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami, ktoré pripravuje Národná banka.

DOMOV

Pavlis sa v novej funkcii teší luxusnému autu i debetnej karte

Exminister hospodárstva šéfuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo.


Už ste čítali?